DEN KOLLEKTIVE KUNSTNERISKE PRAKSIS: ORGANISATION OG LEDELSE
Hvad er kollektiv ledelse? Hvordan gentænkes institutionsteatret med en kollektiv tilgang og omsorg som ledelsesprincip? Hvordan udvikles en ny scenekunstinstitution med fokus på vidensgenerering?
ET UNIKT PRODUKTIONSFORMAT
På Betty Nansen Teatret arbejder vi som institution med kunstnerisk udvikling som en særlig kollektiv metode, der indebærer en radikal risikovillighed og nysgerrighed i vores tilgang til at producere scenekunst. På et klassisk institutionsteater, det vil sige et større dansk teater, har en forestilling normalt et prøveforløb på 6-7 uger, der kulminerer i en premiere. Det konceptuerende hold bestående af instruktør, scenograf og eventuelt dramatiker har forud for prøveforløbet fastlagt koncept, rum, tematisk fokus og scenisk sprog. Derefter er de udøvende kunstnere blandt andre skuespillerne med til at realisere konceptet under prøveforløbet. Med denne model er instruktøren, som ”det kunstneriske geni”, lederen på toppen af hierarkiet.
Vi bryder med dette produktionsformat ved at tænke og inddrage de udøvende kunstnere som medskabende kunstnere fra start. Alle starter samtidig. ’Alle’ henviser til både skuespillere, instruktør, produktionschef, scenograf, dramaturg, proceskonsulent, producent og evt. komponist, dramatiker og/eller koreograf. Tidligt inddrages også scenemester, lys- og lyddesigner, kostumier og forestillingsleder som sparringspartnere.