09 november 2021

Direktørduo tager fire år mere i spidsen for Betty Nansen Teatret

Betty Nansen Teatrets bestyrelse har netop vedtaget, at Elisa Kragerup og Eva Præstiin fortsætter som direktører for teatret i endnu en 4-årig periode.

Da Eva Præstiin og Elisa Kragerup tiltrådte som direktører for Betty Nansen Teatret i 2018 var det med en vision om at udforske scenekunstens kollektive potentiale. Det arbejde kan nu gå ind i en ny fase, da teaterets bestyrelse netop har forlænget de tos kontrakt frem til 2026.

”Bestyrelsen har med stor glæde forlænget vores to fremragende direktører Elisa Kragerup og Eva Præstiins ansættelse. Makkerparret har virkeliggjort en kunstnerisk fornyelse af Betty Nansen Teatret, der giver nye og klassiske fortællinger et spændende liv bl.a. ved at inddrage flere kunstarter på teaterscenen. Det har skabt stor succes hos publikum og sikret en solid økonomi på teatret,” siger bestyrelsens formand Erik Jacobsen.

I deres første periode på teatret har publikum kunne opleve titler som I Et Forhold, En Skærsommernatsdrøm og Bonnie & Clyde. Forestillinger, der på forskellig vis mikser ord, krop og musik som ligeværdige sprog, der kan skrues op og ned for. Det er det genremix og sanselige spor, som vil blive endnu mere markant de næste fire år.

”Vi har masser af drømme og ideer! Og med bestyrelsens tillidserklæring og opbakning kan vi nu fortsætte teatrets pionerarbejde med kunstnerisk udvikling og samskabelse. Vi har de sidste fire år arbejdet med fantastiske kunstnere og glæder os til, at vi med den nye periode får tiden til at igangsætte nye store ambitiøse projekter,” siger Eva Præstiin, direktør og Elisa Kragerup, teaterdirektør.

Betty Udvikler udvikler videre

Særligt arbejdet med at skabe en mere kollektiv produktionsform, hvor flere fagligheder inddrages tidligt i produktionsprocessen, har været i fokus de seneste fire år. I 2019 modtog teatret en stor bevilling fra Bikubenfonden til at udvikle en egentlig kollektiv metode. Bevillingen har blandt andet finansieret afdelingen Betty Udvikler, der driver og udvikler teatrets kollektive indsats. I 2022 udløber bevillingen, men Betty Udvikler har givet teatret så godt et fundament, at teatret fremover investerer en del af sin egenkapital i at drive metoden og de unikke formater, som udspringer af den, videre.

”I en tid, som må siges at være meget individorienteret, er det netop teatrets største force, at afsenderen af vores kunstart er et fællesskab. Det er i teatrets sjæl, at vi ikke kan gøre det alene. En del af vores forpligtelse som kunstart er også at formidle teater som et rum for fællesskab. Også i forhold til publikum. I fremtiden vil det være endnu tydeligere, at teater er et sprog, som skabes og opleves kollektivt,” siger Eva Præstiin og Elisa Kragerup,

Elisa Kragerup og Eva Præstiin tiltrådte som direktører i 2018. De har tidligere arbejdet sammen som en del af Det Kongelige Teaters ensemble Det Røde Rum.

 

OM ELISA KRAGERUP

Elisa Kragerup er uddannet fra Statens Teaterskole i 2010. Hun er en del af kunstnerkollektivet Sort Samvittighed og har to gange modtaget en Reumert som Årets Instruktør. Hun var fast instruktør i Det Kongelige Teaters ensemble Det Røde Rum og har tidligere iscenesat forestillinger som Metamorforser, Figaros Bryllup og Den Kroniske Uskyld. På Betty Nansen Teatret har hun blandt andet iscenesat Orlando, I Et Forhold, En Skærsommernatsdrøm og Livstidsgæsterne. Hun foretrækker at arbejde og udvikle sit teatersprog i kunstneriske kollektive arbejdsprocesser og skaber som instruktør teaterforestillinger, som rækker ud over vanlige formater og genrer.

 

OM EVA PRÆSTIIN

Eva Præstiin har arbejdet med teater i mere end 20 år som forestillingsleder, producent og administrativ chef blandt andet som producent på Det Kongelige Teater, Teater Republique og som souschef i The One and Only Company. Igennem alle år har Eva udforsket, hvordan kunstneriske arbejdsprocesser kan udvikles og designes for at danne den bedste ramme for den enkelte forestilling. Eva har desuden både praktisk og teoretisk arbejdet med publikumsudvikling og teatrets relation og kommunikation med publikum.