04 december 2019

Investering i kunstnerisk udvikling

Betty Nansen Teatrets årsregnskab for 18/19 viser både en stor publikumsfremgang og et overskud, der kan lægges til de sidste 3 sæsoners positive resultater. På baggrund af årsregnskabet og i forlængelse af en bevilling fra Bikubenfonden har teatrets bestyrelse besluttet at investere en stor del af teatrets egenkapital i kunstnerisk udvikling.

Bestyrelsesformand Erik Jacobsen siger:
“Det er med stor tilfredshed, at bestyrelsen på baggrund af de seneste års gode resultater har besluttet at matche den flotte bevilling fra Bikubenfonden. Vi afsætter 4,5 mio. kr. over de næste tre år til kunstnerisk udvikling på teatret.”

Teatrets kunstneriske leder og direktør, Elisa Kragerup om beslutningen:
”På samme måde som jeg ikke kan kræve af mine skuespillere, at de skal skabe noget modigt og udfordrende, hvis jeg som instruktør ikke selv tør risikere at det måske mislykkes, må vi som ledere inspirere og udfordre til risikovillighed og mod. Turde satse uden at kende udkommet. Og få andre svar eller kunstneriske resultater end det, vi lige forestillede os. Det bliver med bestyrelsens beslutning og Bikubens bevilling nu muligt for os på Betty.”

Under overskriften BETTY UDVIKLER vil teatret arbejde innovativt med de kunstneriske processer og udvikle nye genrer indenfor scenekunsten.
Første forestilling bliver Bonnie & Clyde som er en ekspressiv fysisk forestilling på grænsen mellem dans og skuespil, med både klassiske balletdansere, skuespillere og urbandansere på scenen.
I sæson 20/21 vil teatret præsenterer ny dansk dramatik udviklet i et tæt samarbejde mellem husdramatiker Line Knutzon, Elisa Kragerup og udvalgte skuespillere. Og en musikforestilling, hvor talt tekst af Selma Lagerlöf, som en libretto, opføres til nykomponeret klassisk musik af Louise Alenius.

Alle tre forestillinger er store signaturforestillinger udviklet over lange perioder med flere kunstfagligheder - vilkår som kræver en investering, udover hvad teatrets normale drifttilskud tillader.

Teater skabes og opleves kollektivt

Betty Nansen har i sæson 18/19 spillet for 62.640 publikummer. Ikke siden sæson 13/14 har teatret oplevet så stor publikumsinteresse.
Og publikums oplevelser er helt centralt for teatrets nye investeringer i kunsten.

Producent og direktør Eva Præstiin:
“Efter vores første sæson på Betty har vi lært, at jo større chance vi tager, desto stærkere rammer det; at der findes et modigt og nysgerrigt publikum. I en tid med meget snak om folket og eliten har publikum vist os at tyske moralfilosoffer og franske teenageforfattere sagtens kan være publikumssucceser. Nu tør vi gå endnu længere og udfordre os selv og publikum.”

Betty Nansen Teatret tilbyder et fællesskab til publikum, VORES BETTY, hvor publikum inviteres ind i teatrets maskinrum til åbent hus, prøver og talks og får mulighed for at følge teatrets forestillinger og arbejde helt tæt på. Siden august 2018 er fællesskabet vokset fra 23.300 til 26.400 medlemmer.
I sommer vandt teatret desuden publikums-prisen som Byens Bedste Kulturoplevelse.

Teatret kan takke publikum for sæsonens flotte resultat. Og tilliden forpligter:
“En del af vores forpligtelse som kunstart er også at formidle teater som et rum for fællesskab. Også i forhold til publikum.
 I teatret udviskes skellet mellem mig og den, jeg sidder ved siden af nede i teatermørket. Vi behøver ikke at opleve det samme, men jeg elsker, når jeg kan mærke, at jeg bliver rørt af det samme, som den der sidder ved siden af. Den der vildt fremmede.“ Elisa Kragerup.